Öppet mån-fre 06:30-17:00

Bästa kund!
Det gläder oss att du är intresserad av dataskydd. Vi vill ge dig en lättbegriplig översikt över vår dataskyddsprocess.
Vårt mål är att ge dig en fantastisk kundupplevelse som även innebär att du alltid kan lita på oss och att du känner att vi alltid är öppna och ärliga. Tack vare att du litar på vår produkt kan vi ge dig denna fantastiska kundupplevelse. Vi vill tacka dig för ditt samarbete.

Vilka är vi?

Vi är Lunch-Hjälpen. Du kan alltid kontakta oss på följande sätt:

Lunch-Hjälpen
Bläshammar 11
43248 Varberg
Sverige
E-post: kontakt@lunch-hjalpen.se

När du besöker vår webbplats, använder vår plattform och lägger en beställning så innebär det att du godkänner den här integritetspolicyn.

Som personuppgiftsansvarig avgör vi hur vi ska behandla dina personuppgifter, i vilket syfte och på vilket sätt. Vi är skyldiga enligt lagen att ge dig följande information - men för oss är det främsta skälet att vi anser att ett samarbete alltid ska bygga på ärlighet.

Som personuppgiftsansvarig är det vårt ansvar att all vår behandling av uppgifter sker i enlighet med lagens krav. Vår behandling av dina personuppgifter sker utifrån vad du rimligen kan förvänta dig (länk till "berättigade intressen").

Du har rätt till integritet och du har alltid ett val

Som kund kan du själv välja vilken information du vill dela med oss. Vi behöver naturligtvis viss information för att kunna fullgöra vårt avtal. Men det innefattar inte nödvändigtvis all den information som du kan göra tillgänglig för oss. Om du vill avslöja mindre information om dig själv så kan du följa de här stegen:

Cookies: Du kan installera tilläggsprogram i din webbläsare som blockerar onödiga cookies. På så sätt får du inte se några intressebaserade annonser.

Ingen datadelning: Om du inte vill dela någon information alls med oss så är det trist. Då får vi inte möjlighet att berätta för dig hur bra våra produkter är.

Du kan även utöva följande rättigheter när som helst:

Rätt till tillgång
Du har rätt att få veta vilka uppgifter vi lagrar om dig och hur vi behandlar de uppgifterna.

Rätt till rättelse
Om du upptäcker att de uppgifter som vi har om dig inte stämmer kan du alltid be oss korrigera dem.

Rätt till radering
Du kan alltid be oss ta bort uppgifter om dig som vi har lagrade.

Rätt till begränsning av behandling
Om du inte vill att dina uppgifter ska tas bort, men inte vill att vi ska behandla dem vidare kan du be att vi begränsar vår behandling av dina uppgifter. I sådana fall så kommer vi att arkivera dina uppgifter och endast integrera dem i våra system igen om och när du vill. Under tiden kan du dock inte använda våra tjänster, eftersom det innebär att vi behöver behandla uppgifterna.

Rätt till dataportabilitet
Du kan be oss att skicka de uppgifter som vi lagrar om dig i ett maskinläsligt format till dig själv eller till någon annan ansvarig person. 

Rätt att invända mot behandlingen av dina uppgifter
Du kan när som helst återkalla ditt samtycke eller invända mot vidare behandling av dina uppgifter. Det här innefattar också att du kan invända mot behandling som vi utför utan ditt samtycke men baserat på våra berättigade intressen. Det gäller till exempel direkt marknadsföring. Du kan när som helst invända mot att ta emot fler nyhetsbrev. Om du inte samtycker till syftena med vår behandling baserat på berättigade intressen eller om du vill invända mot den så kan du när som helst protestera med anledning av den här policyn eller angående en viss situation. Skicka i så fall ett e-postmeddelande till: kontakt@lunch-hjalpen.se. Vi kommer då att granska behandlingen på nytt och antingen sluta behandla dina uppgifter i det aktuella syftet eller förklara våra syften till behandlingen och varför vi kommer att fortsätta behandla uppgifterna.

Om du vill utöva dina rättigheter kan du när som helst kontakta kontakt@lunch-hjalpen.se.

Vilka uppgifter behandlar vi?

I följande beskrivning av vår behandling refererar vi i varje enskilt fall till kategorier av personuppgifter. En kategori innehåller flera personuppgifter, vilka vanligtvis behandlas tillsammans i det givna syftet.
Med "personuppgifter" avses information som kan identifiera dig eller göra dig identifierbar.
Vi behandlar vanligtvis följande kategorier av personuppgifter av följande skäl:

Kontaktuppgifter:
Namn, adress, telefonnummer, e-postadress, ID från eventuella sociala medier (om tillämpligt).

Anledning:
Om du kontaktar oss så samlar vi in den här informationen eftersom vi behöver veta vem vi talar med och vad vi har talat om, så att vi kan hjälpa dig i det ärende som du kontaktar oss angående. Det här gäller även om du lämnar kommentarer på våra sociala mediesidor. Vi kombinerar inte de här uppgifterna med din profilinformation på vår plattform, men vi kan fortfarande identifiera dig via ditt sociala medie-ID.

Platsdata:
Adress, postnummer, ort, land, longitud, latitud.

Anledning:
Vi behöver den här informationen för att kunna leverera dina beställningar. Vi skapar longitud och latitud automatiskt för att kunna behandla din leveransadress i våra sammankopplade system, till exempel google-maps, samt för att visa din adress.

Enhetsinformation och åtkomstdata:
Enhets-ID, enhetsidentifikation, operativsystem samt motsvarande version, åtkomsttid, konfigurationsinställningar, information om internetanslutning (IP-adress).

Anledning:
Vid varje åtkomst lagrar vi den här informationen av tekniska skäl. Vi använder även delar av den här informationen för att upptäcka misstänkt beteende i ett tidigt skede och undvika skada.

Beställningsinformation:
Beställningshistorik, beställnings-ID, kommentarer om beställningar, information om betalningsmetod, leveransadress, lyckade beställningar och avbeställda beställningar.

Anledning:
Varje gång du gör en beställning så läggs den här informationen till i din profil. Du kan visa all den här informationen i din profil när som helst. Informationen bör ge dig en översikt över dina egna intressen och tidigare beställningar. Vi använder även samma information för att förbättra våra tjänster. Dessutom anonymiserar vi den här informationen när du begär radering eller när din profil blir inaktiv, så att vi kan använda informationen i anonymiserad form för att optimera våra tjänster.

Kommunikationsuppgifter:
Namn, e-postadress, telefonnummer, enhets-ID.

Anledning:
Om du vill få vårt nyhetsbrev, ett SMS, eller ett pushmeddelande i appen från oss så behöver vi viss information för att skicka meddelandet. I stället för att hälsa dig med "Hej du" så tycker vi att det är mer kundvänligt att tilltala dig med ditt namn. Den här kategorin av personuppgifter används också för att vi ska kunna kontakta dig, till exempel om det inte går att leverera en viss produkt och vi vill erbjuda dig ett annat alternativ.

Leveransinformation:
Namn, leveransadress, telefonnummer, beställnings-ID.

Anledning:
I enlighet med principen om dataminimering använder vi bara den information för att göra i ordning och leverera din beställning.

I vilka syften behandlar vi uppgifter?

Vi behandlar endast dina personuppgifter i enlighet med stränga juridiska krav. Vi är särskilt uppmärksamma på att ta hänsyn till samtliga principer om behandling av personuppgifter. Därför behandlar vi endast dina uppgifter om det kan göras lagenligt och du rimligen kan förvänta dig att de behandlas. Om vi under en utvärdering kommer fram till att behandlingen inte rimligtvis kan förväntas så kommer vi endast att fortsätta behandlingen med ditt uttryckliga samtycke.

Kategorier av personuppgifter:
Profildata (huvuddata)
Enhetsinformation och åtkomstdata

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 b) i GDPR: fullgörande av ett avtal

Beställningshantering

När du har bestämt dig för att göra en beställning så lagrar vi den här informationen i din profil och behandlar den vidare så att du kan skicka in din beställning till oss. När du skickar din beställning överförs dina personuppgifter till vår administration där de sedan överförs till andra system för ytterligare bearbetning.

Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter
Platsdata
Enhetsinformation och åtkomstdata

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 b) i GDPR: fullgörande av ett avtal

Leverans

När du har lagt en lyckad beställning körs flera processer i bakgrunden för att se till så att beställningen levereras snabbt. Följande text beskriver hur och varför dina uppgifter behandlas.

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 b) i GDPR: fullgörande av ett avtal

Samtal från leveransbudet

Om en produkt som du valt inte finns tillgänglig för leverans, eller om vi inte kan nå dig på den leveransadress du angivit.

Kategorier av personuppgifter:
Leveransinformation

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 b) i GDPR: fullgörande av ett avtal, vid samtal från budet.

Onlinemarknadsföring

Vår tjänst är till stor del baserad på att informera potentiella kunder om att vi erbjuder en fantastisk kundupplevelse och att det alltid är värt att besöka vår plattform. För att kunna nå så många potentiella kunder som möjligt är vi mycket aktiva inom onlinemarknadsföring. Det är också minst lika viktigt att vi får förtroende från potentiella kunder och att vi stärker förtroendet hos befintliga kunder. Därför vill vi beskriva vår process så tydligt som möjligt.

Cookies

För att göra besök på vår webbplats så attraktiva som möjligt samt för att möjliggöra vissa funktioner använder vi så kallade cookies på olika sidor. Cookies är små textfiler som lagras på din (användarens) enhet. Vissa av de cookies vi använder raderas i slutet av en webbläsarsession, alltså när du stänger webbläsaren. (De kallas sessionscookies.) Andra cookies blir kvar på din enhet och gör så att vi eller ett till oss närstående bolag kan känna igen din webbläsare vid ditt nästa besök. (De kallas beständiga cookies.) Du kan ställa in din webbläsare så att du informeras om inställningarna för cookies och individuellt bestämmer om du vill acceptera cookies eller inte, i särskilda fall eller i allmänhet. Om du inte accepterar cookies kan det begränsa funktionaliteten på vår webbplats och i vår app.

Kategorier av personuppgifter:

Rättslig grund:
Om behandling sker med ditt samtycke så är den rättsliga grunden artikel 6, stycke 1 a) i GDPR, närmare bestämt ditt samtycke. Annars baseras behandlingen på vårt berättigade intresse enligt artikel 6, stycke 1 f) i GDPR. Vårt berättigade intresse ligger i det syfte som beskrivs här ovanför.

Dina förfrågningar

Att våra kunder ska bli nöjda är vårt främsta mål. Därför är vi mycket måna om att vara tillgängliga för att besvara alla dina frågor. För att kunna besvara frågor och förstå de övergripande problemen lagrar vi innehållet från konversationer i vårt system för hantering av kundrelationer när vi blir kontaktade. Vilken information vi lagrar beror på vilken information som tillhandahålls till oss som en del i kommunikationen.

Kategorier av personuppgifter:
Kontaktuppgifter
Beställningsinformation

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 b) i GDPR: fullgörande av ett avtal

Bedrägeribekämpning och säkerhet på vår plattform

För att skydda våra kunder och vår plattform från möjliga angrepp övervakar vi fortlöpande aktiviteterna på vår webbplats för alla besökare. Med anledning av det här använder vi olika tekniska åtgärder för att se till att misstänkta beteendemönster upptäcks i ett tidigt skede och stoppas i god tid. För att vårt mål ska uppnås körs flera övervakningsmekanismer parallellt och förhindrar potentiella angripare från att alls få åtkomst till vår webbplats.

Processen för beslutsfattande är automatiserad och den kan ha en juridisk effekt för berörda personer, eller påverka dem på ett liknande sätt. Om automatiskt beslutsfattande leder till ett negativt resultat för dig och du inte instämmer kan du kontakta oss på: support@foodora.se. I så fall kommer vi att göra en individuell bedömning av omständigheterna i ditt fall.

Kategorier av personuppgifter:
Enhetsinformation och åtkomstdata
Kontaktuppgifter
Betalningsinformation
Beställningsinformation
Information om rabattkoder

Rättslig grund:
Artikel 6, stycke 1 a) i GDPR: samtycke

Tjänsteleverantörer

Vi använder olika personuppgiftsbiträden (databehandlare) i vår dagliga behandling. De behandlar dina personuppgifter i enlighet med kraven i artikel 28 i GDPR och endast enligt våra instruktioner. De har ingen rätt alls till uppgifterna. Vi övervakar även våra personuppgiftsbiträden och inkluderar endast de som uppfyller våra höga förväntningar. Eftersom vi använder olika personuppgiftsbiträden och ändrar dem då och då är det inte lämpligt att vi identifierar specifika mottagare av personuppgifter. Men om du är intresserad berättar vi gärna namnet på det biträde eller de biträden som vi använder vid den aktuella tidpunkten.

Tredje parter

Utöver personuppgiftsbiträden arbetar vi även med tredje parter som vi överför personuppgifter till, men som inte binds av våra instruktioner. Det gäller till exempel konsulter, jurister eller skattekonsulter som tar emot kunders personuppgifter från oss på basis av ett avtal och behandlar uppgifterna av juridiska skäl eller för att skydda våra egna intressen. Vi varken säljer eller hyr ut dina personuppgifter till någon tredje part under några omständigheter. Det här sker aldrig utan ditt uttryckliga samtycke.

Åklagarmyndigheter och rättsliga förfaranden

Tyvärr kan det hända att vissa av våra kunder eller tjänsteleverantörer inte uppför sig rättvist och vill skada oss. I sådana fall är vi inte bara skyldiga enligt lag att lämna över personuppgifter, utan det ligger även i vårt eget intresse att hindra skador och styrka våra påståenden, samt att motsäga orättfärdiga påståenden.

Behandling av uppgifter

Facebook tillhandahåller statistik och insikter angående sidor till sidadministratörer. Det här hjälper administratörerna förstå vilka aktiviteter besökare utför på deras sidor ("sidstatistik").
När du besöker eller interagerar med en sida eller dess innehåll kan information såsom följande samlas in och användas för att skapa sidstatistik:

  • Att en sida, post eller video från en sida visas
  • Att en sida följs eller avföljs
  • Att en sida eller post gillas eller avgillas
  • Att en sida rekommenderas i en post eller kommentar
  • Att en sidpost kommenteras på, delas eller reageras på (inklusive typen av reaktion)
  • Att posten på en sida döljs eller rapporteras som spam
  • Att en länk till en sida klickas på från en annan sida på Facebook, eller från en annan sida utanför Facebook
  • Att markören hålls över en sidas namn eller profilbild för att visa en förhandsvisning av sidans innehåll
  • Att webbplatsen, telefonnumret, knappen Få väganvisningar eller annan knapp på en sida klickas på
  • Huruvida du använder en dator eller mobil enhet när du besöker eller interagerar med sidan eller dess innehåll

Vi och Facebook är gemensamt ansvariga för att behandla dina uppgifter för tillhandahållande av sidstatistik. I det här syftet har vi och Facebook kommit överens om en uppdelning av våra dataskyddsskyldigheter enligt artikel 26 i GDPR.

Hur länge lagrar vi dina uppgifter?

I allmänhet tar vi bort dina uppgifter när syftet har uppfyllts. De exakta reglerna för borttagning definieras i våra regionala raderings-principer. Olika borttagningsregler gäller beroende på syftet med behandlingen. Inom våra raderings-principer har vi definierat olika uppgiftsklasser och tilldelat dem regler om raderingsperioder. De uppgifter som samlas in märks med en borttagningsregel. När lagringsperioden har löpt ut raderas de lagrade uppgifterna följaktligen.

Vi raderar dina personuppgifter om du meddelar oss att du önskar det eller om ditt konto inte är aktivt på tre år. Vi tar i så fall även bort ditt konto. Innan det händer får du ett separat meddelande från oss till den e-postadress som du registrerat för ditt användarkonto.

Utöver de borttagningsregler som definierats av oss finns även lagstadgade lagringsperioder som vi måste följa. Skattedata måste till exempel lagras minst mellan sex och tio år, eller i vissa fall ännu längre. Sådana särskilda lagringsperioder varierar enligt lokala lagkrav.

Därför kan vi behöva behålla vissa av de lagrade uppgifterna enligt lagen även om du begär radering. Men i sådana fall kommer vi att begränsa data för vidare behandling.

Vi kommer även fortsätta lagra dina uppgifter om vi har rätt att göra det enligt artikel 17, stycke 3 i GDPR. Det gäller särskilt om vi behöver dina personuppgifter för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Angående vår policy för cookies

Spårningscookies används för att förknippa din beställning med den ursprungliga webbplatsen

Rätt att ändra

Vi förbehåller oss rätten att ändra den här förklaringen om dataskydd i enlighet med lagstadgade villkor. Vi kommer att informera dig om betydande ändringar, till exempel ändringar av syfte eller nya syften med uppgiftsbehandling.

Senaste uppdateringen: juni 2022

Policy för cookies och web-tracking

För att göra besök på vår webbplats och i vår app så attraktiva som möjligt samt för att möjliggöra vissa funktioner använder vi så kallade cookies på olika sidor. Cookies är små textfiler som lagras i din (användarens) webbläsare. Vissa av de cookies vi använder raderas i slutet av en webbläsarsession, alltså när du stänger webbläsaren. Andra cookies blir kvar i din webbläsare och gör så att vi eller ett till oss närstående bolag kan känna igen din webbläsare vid ditt nästa besök. (De kallas beständiga cookies.) Du kan ställa in din webbläsare så att du informeras om inställningarna för cookies och individuellt bestämmer om du vill acceptera cookies eller inte, i särskilda fall eller i allmänhet. Om du inte accepterar cookies kan det begränsa funktionaliteten på vår webbplats och i vår app.

Vi delar in cookies i tre kategorier:

  • Obligatoriska
  • Funktionella
  • Personliga

Här nedanför hittar du mer information om dina val samt en detaljerad lista över de cookies vi använder.

Obligatoriska cookies krävs för att navigera på vår webbplats samt för att använda de tjänster vi tillhandahåller. Om dessa cookies inte används garanteras inte korrekt funktionalitet för vår webbplats (till exempel att ange text) när besökare går igenom sidor på webbplatsen. Dessa cookies samlar även in information om hur besökare använder vår webbplats, till exempel vilka sidor de besöker oftast samt om de får felmeddelanden från webbplatser. Dessa cookies samlar in sammansatt, anonym information som inte identifierar besökare. Cookie-filerna gör även så att vår webbplats kommer ihåg användares val, till exempel språk eller region, för att tillhandahålla bättre funktioner. Enligt lag krävs inte någon åtgärd från dig för att acceptera dem. Vi använder även dessa cookies för att lagra information om huruvida du har lämnat ditt samtycke till att använda cookies eller att tillfälligt lagra information som du angivit.

Funktionella cookies samlar in anonym information. De kan inte spåra din navigering på andra webbplatser. De kan även användas för att skicka målinriktade annonser/erbjudanden eller för att mäta hur effektiv en reklamkampanj varit. De kan användas för att avgöra vilka kanaler för onlinemarknadsföring som är mest effektiva. Med dessa cookies lagrar vi även dina inloggningsuppgifter i din webbläsare, så att du kan logga in automatiskt nästa gång du besöker vår webbplats. Eftersom vi vill presentera en webbplats för dig som är utformad för optimal användarvänlighet aktiveras funktionella cookies vanligtvis när du besöker vår webbplats.
För att möjliggöra de beskrivna åtgärderna använder vi även cookies från tredje parter i den här kategorin. Genom att analysera din anonymiserade användning kan vi hitta områden där vår webbplats kan förbättras.

Personliga cookies används för att visa mer målinriktade annonser som är relevanta för användaren och anpassade enligt användarens intressen. Dessa cookies hjälper oss att ge anpassade målgruppslistor för marknadsföring till våra marknadsföringspartner. Vi behöver ditt samtycke för att aktivera dessa cookies.

Invändning mot användning av cookies
Om du inte vill att vi ska samla in och analysera information om ditt besök så kan du när som helst invända mot det med framtida verkan (så kallad opt-out, avregistrering).

För att implementera invändningen rent tekniskt ställs en opt-out-cookie in i din webbläsare. Den här cookien har endast som syfte att kartlägga din invändning. Observera att av tekniska skäl kan en opt-out-cookie endast användas för den webbläsare som den har ställts in för. Om du rensar dina cookies eller använder en annan webbläsare så behöver du göra om processen (invända på nytt).