Öppet mån-ons 11:00-18:00

Villkor och föreskrifter

Dessa allmänna villkor ("Villkoren") gäller mellan dig som kund ("kunden", "du") och Lunch-Hjälpen, adress Bläshammar 11, 432 48 Varberg ("Lunch-Hjälpen"), vid beställning av mat, dryck och andra varor och produkter som tillhandahålls via www.lunch-hjalpen.se. Genom beställa varor och tjänster bekräftar du att du har läst och godkänner Villkoren. Villkoren utgör den fullständiga regleringen mellan dig. Lunch-Hjälpen förbehåller sig rätten att uppdatera Villkoren från tid till annan, och genom att lägga en beställning godkänner du de vid var tid gällande Villkoren.

Senaste uppdateringen av Villkoren gjordes den 2 juni 2022.

Via Plattformen kan du som kund beställa de Varor som vid var tid finns tillgängliga på Plattformen. Plattformen åtskiljer Varor (inklusive måltider) som tillagas eller bereds av restaurangen. 

Varor som säljs via Plattformen är avsedda för enskilt bruk och får ej säljas vidare eller överlåtas.

Har du frågor om Villkoren är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.

1. Allmänt om Varor och tjänster

Beställningar från Restaurangen

Vid beställningar av Varor från Lunch-Hjälpen genom Plattformen står Lunch-Hjälpen som säljare av varorna som bereds.

Allmänt

Lunch-Hjälpen tillhandahåller tillgång till Plattformen och säljer och levererar måltider tillagade av Lunch-Hjälpen. Varorna transporteras och levereras av Lunch-Hjälpen till den leveransadress du angett vid din beställning, för de fall du inte väljer att hämta upp Varan hos Partnern ("Pick-Up").

Lunch-Hjälpen driver Plattformen och administrerar beställningar som görs via Plattformen. Du betalar för Varan inklusive eventuell transport i samband vid leveransen. Du betalar alltså till det bud som levererar Varan till dig.

Lunch-Hjälpen verksamhet är registrerad hos Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Varbergs stad. Registreringen innebär att verksamheten regelbundet kontrolleras av kommunen. Restauranger som bereder mat tillgänglig för beställning via Plattformen är registrerade livsmedels anläggningar.

1.1 Utbud av Partners och Varor

Utbudet av Partners och Varor på Plattformen varierar från tid till annan och är begränsat till Varor som levereras från Partners med affärsställe i närheten av den leveransadress som du anger, och är även beroende av Partnerns tillgänglighet och leveranstid till din angivna adress. Vidare kan utbudet och rangordningen bero på betald placering samt andra parametrar för att tillse att du får en bra kundupplevelse. Vid ändring av leveransadress eller om du väljer Pick-Up kan därmed utbudet och rangordningen ändras och vi hänvisar till utbudet som vid var tid finns tillgängligt på Plattformen.

1.2 Beställning, köp och risken för Varan

Samtliga beställningar genomförs på Plattformen genom att du väljer den eller de Varor som du önskar köpa och därefter lägger en beställning. När du lägger en beställning väljer du om du vill få din beställning levererad det datum du väljer på plattformen, hämta upp varan själv vid Partnerns affärsställe (Pick-Up) eller om du vill göra en förbeställning. En förbeställning kan göras i förväg.

Din beställning är ett erbjudande om att köpa Varorna som anges i din beställning och belopp motsvarande beställningsvärdet reserveras genom valt betalmedel. När du lagt en beställning för att köpa en Vara via Plattformen meddelar vi dig via e-post när Partnern har mottagit information om beställningen och beräknad leveranstid framgår via Plattformen. Observera att du endast har möjlighet att återkalla beställningen till dess att den har bekräftats av Lunch-Hjälpen. Efter att beställningen bekräftats hänvisar vi till reglerna för ångerrätt under punkt 5.3 avseende de Varor för vilka du har möjlighet att åberopa ångerrätt.

Lunch-Hjälpen reserverar sig för att en Vara kan vara slut i lager vid beställningstillfället, eller att fLunch-Hjälpen annars kan vara förhindrade att leverera Varan eller Varorna, i vilket fall beställningen kan bli helt eller delvis avbruten. Vid leverans tillhandahåller Lunch-Hjälpen ett kvitto på ditt köp för säljarens räkning via e-post.

Risken för förlust av eller skada på Varan övergår på dig när Varan har levererats på överenskommen plats. Varken Lunch-Hjälpen är ansvariga för eventuell förlust eller skada på Varor som uppstår efter leverans. Du ansvarar för att ta emot Varan på den angivna leveransadressen, eller i de fall du valt Pick-Up, att avhämta Varan i Lunch-Hjälpens affärslokal, och ingen återbetalning sker på grund av att du inte tagit emot eller hämtat upp Varan.

1.3 Villkor för leverans och avlämnande av Varor

Beräknade leverans- och upphämtningstider som tillhandahålls av Lunch-Hjälpen via Plattformen utgör uppskattade tider och beställningens leveranstid kan komma att påverkas av trafik och väderförhållanden och andra orsaker utanför Lunch-Hjälpens kontroll. 

Leverans och mottagande

När du gör en beställning på Plattformen med leverans bekräftar du och godkänner att de beställda Varorna kommer att levereras till den plats eller gatuadress som du har angett för den relevanta beställningen.

Leverans kan endast utföras till platser där våra bud kan nå fram till leveransadressen och du måste vara tillgänglig på den angivna leveransadressen om du inte har bekräftat vid beställningen att beställningen ska levereras vid dörren, och vi ber dig notera att legitimation kan krävas för överlämnade varorna. När produkterna har levererats till angiven leveransadress övergår risken för produkterna till dig.

Lunch-Hjälpen har ingen skyldighet att leverera beställningar vid dörren i den mån det föreligger begränsningar eller om det annars anses olämpligt.

Du ansvarar även för att vara tillgänglig för att ta emot samtal på det telefonnummer som du angett på Plattformen. Om leverans inte kan genomföras till följd av att budet inte kan nå dig eller personen som tar emot Varorna är minderårig, uppfattas berusad eller påverkad eller på annat sätt inte uppfyller kraven för leverans eller om det finns anledning att misstänka langning, kan leveransen och beställningen avbrytas.

Pick-Up

Om du har valt Pick-Up när du beställer ska Varorna hämtas av dig hos Partnerns affärsställe vid den tid som anges på Plattformen vid beställningstillfället. 

Om beställningen inte hämtas inom en rimlig tidsperiod från den angivna upphämtningstiden kan du debiteras fullt pris för Varorna i den mån dessa inte kan säljas på nytt och/eller för andra kostnader för Lunch-Hjälpen eller partnern i samband med beställningen.

1.4 Innehåll och kvalitet avseende måltider och livsmedel

Måltider

Partnern som tillagar eller förbereder måltider som görs tillgängliga via Plattformen tillhandahåller information om måltidens ingredienser som presenteras på Plattformen. För mer information om t.ex. allergener, ingredienser eller en råvaras ursprung ber vi dig därför kontakta Lunch-Hjälpen direkt. Kontaktuppgifter till restaurangen finns tillgängliga på Plattformen.

Måltider som saluförs via Plattformen tillagas och paketeras av Lunch-Hjälpen som är registrerade livsmedelsanläggningar som står under tillsyn för att uppfylla Livsmedelsverkets krav. Efter tillagning paketeras måltiden av Lunch-Hjälpen och transporteras till angiven adress om du inte har valt Pick-Up som leveransmetod.

Måltiderna är om inte annat särskilt anges avsedda att ätas, kylas eller frysas efter att de levereras till dig och vi ansvarar inte för måltidens kvalitet om den förtärs senare.

Livsmedel

Lunch-Hjälpen tillagar maten det datum du angivit i din beställning för leverans eller upphämtning.